خاطره ای از عملیات والفجرهشت (شهید ابراهیم اصغری)

عملیات غرورآفرین و پیروزمندانه والفجر ۸ در ۲۰ بهمن ماه ۱۳۶۴ شروع شد که طولانی ترین عملیات دوران جنگ بود. ۷۵ روز طول کشید و تقریبا تنها عملیات مهمی بود که طی آن رزمندگان دفاع مقدس توانستند منطقه بسیارمهمی از خاک عراق را به تصرف خود در بیاورند. یعنی در والفجر ۸ ارتباط دریایی عراق با خلیج فارس قطع شد.

قبل از عملیات والفجر ۸ بچه‌های اطلاعات عملیات زحمت زیادی برای آماده سازی عملیات کشیده بودند. شب عملیات قرار بود که هر یک از این بچه‌ها یک دسته غواصی را به خط هدایت کند. بنابراین از هم جدا شده بودند و کسی از هم خبر نداشت. بعد از عملیات آن‌هایی که سرپا بودند، یکی یکی از راه رسیدند و جمع مان جمع شد. خبر همه شهدا و زخمی‌ها را گرفتیم. تنها از ابراهیم اصغری(عضو شورای فرماندهی اطلاعات عملیات لشگر عاشورا ) خبری نبود؛ نه داخل شهدا بود نه کسی او را جایی دیده بود. حدس می‌زدیم که شهید شده است.

چند روز بعد، برای شهدای عملیات مراسم گرفتیم. شهید منصور سودی(فرمانده اطلاعات و عملیات تیپ انصارالمهدی(ع) از لشکر ۳۱ عاشورا) نوحه می‌خواند و شهدا را یک به یک نام می‌برد و با نام هر یک شوری می‌گرفت. می‌گفت ما از قافله شهدا جا ماندیم، فلانی رفت و فلانی رفت… تا اینکه گفت:

– ابراهیم هم رفت!

چون ابراهیم مداح بود و هم صنف منصور، وقتی به اسم او رسید بیشتر بی‌تابی کرد و پشت سر هم می‌گفت :

– ابراهیم رفت…ابراهیم رفت…

از قضا در همین لحظه ابراهیم با سر باند پیچی شده، وارد مجلس شد و یکی داد زد:

– ابراهیم آمد!

بچه ها با دیدن ابراهیم او را در آغوش کشیدند و عزای بچه‌ها به شادی تبدیل شد. البته یکسال بعد ابراهیم اصغری هم به صف شهدای دفاع مقدس پیوست.

ابراهیم اصغری سال ۱۳۳۶ در زنجان متولد شد. وی دانشجو، معلم، ورزشکار، شاعر، نویسنده، کاریکاتوریست، مداح اهل بیت و عضو شورای فرماندهی اطلاعات عملیات لشگر عاشورا بود و در ۱۹ دی ماه سال ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ بعنوان غواص در منطقه شلمچه به شهادت رسید.

شهید منصور سودی نیز از نیروهای اطلاعات و عملیات بود که درعملیات نصر۷ در حین درگیری با دشمن در ارتفاعات بلفت به شهادت رسید و حدود ۲۸ سال پیکرش در همان منطقه مفقود ماند تا اینکه در ۲۶ مهرماه سال ۹۴ به وطن بازگشت.